Polar
Studio

Polar

Trenger du egentlig de strenge reglene for å nå målene dine?


Er det sånn at du MÅ følge et strengt regime når det kommer til trening og helse for å være lykkelig og fornøyd? Eller er det kanskje slik at et mer avslappet forhold til trening og kosthold er vel så bra og kanskje enda bedre? 


Vi har alle vært der. Skyldfølelsen man får etter at en treningsøkt utgår fordi kalenderen ikke tillater det. Kanskje er det en forespørsel om middagsplaner fra en venn, eller en avtale du har glemt å sette av tid til i kalenderen. Da kan man kjenne på at stresset og angsten for å droppe en treningsøkt slår inn. Da er det viktig å ha i tankene at selvom trening er bra for helsen og alt som følger med, er det ikke slik at dette stresset og denne ansgten for å misse en treningsøkt skal overskride egen lykke og selvfølelse. Selvom du har en treningsplan som du følger er det viktig å huske på at livet skjer oppe i alt, og at det burde være en balanse mellom det og treningsregimet ditt. 


Her er noen tips til hvordan du kan optimalisere treningsregimet ditt og forhåpentligvis unngå stress. Prøv å ikke sett alt for høye krav til deg selv, og husk at alt er relativt og at vi alle har ulike utgangspunkt. Fokuser på fremgangen og ha det morsomt med treningen. Det er viktig at trening og kosthold gir deg mer energi, ikke tapper det. 


Ikke fokuser alt for mye på resultater

Driver du med en sport som for eksempel løping eller sykling, kan det være at du setter deg spesifikke mål for ulike konkurranser og distanser. Dette gjør at man gjerne bruker mye energi og tid på å nå disse målene. Klarer man derimot ikke å nå de, kan det fort oppstå negative tanker og skuffelse over egen prestasjon. Ved å bruke mye energi og tid på å nå slike mål, er det ofte andre ting i livet som det ikke blir prioritert slik som tid til venner og familie. Når det da skjer at man ikke klarer å nå disse målene, er det mange som opplever at all jobbingen var for ingen nytte. 


Derfor er det viktig å fokusere på hva du har oppnådd fremfor hva du ikke fikk til. Selvom du kanskje nådde det målet du satte seg, er det viktig å tenke på at du er bedre trent og sunnere nå enn det du var før den eventuelle konkurransen. 


Ha en god backup plan

Selvom du har en treningsplan som er viktig for deg å følge, er det viktig å kunne være fleksibel og ha en god backup plan. Det kommer til å komme dager der du kanskje ikke får gjennomført den treningen du hadde planlagt fordi noe annet kom opp, og da er det viktig å huske på at det å bruke tid på de du er glad i er vel så viktig for egen lykke som det trening. 


Selvom sosiale forhold er vel så viktig, betyr det heller ikke at du må gi opp trening for å få tid til det. Balanse er nøkkelen. 


Ved å ha en backup plan dersom noe skulle komme opp kan være lurt for å unngå følelsen av stress fordi du ikke har fått trent. Prøv å modifiser treningsplanene dine slik at du får til et kompromiss. Dette kan være at du tar en kortere økt, en kjapp styrketrening før du går ut eller at du løper en kortere distanse. Uansett hvordan du gjør det, er det viktig å huske på at alt er bedre ingenting!


Planlegg treningen rundt livet ditt, og ikke omvendt

Uavhengig om du er en toppidrettsutøver eller bare en treningsentuisast, er det viktig å huske på at det finnes mer i livet enn bare trening. 


Det viser seg at folk som planlegger livet sitt rundt treningen og legger fult fokus på det, kan ende opp med en ganske usunn mental helse. Insomnia, humørsvinger og nedsatt sosiale evner er blant tingene som blir nevnt. 


Prøv å sett deg mål utenfor treningen også, og finn andre ting som gir deg glede. Det kan  for eksempel være å bruke tid på venner og familie eller lære deg noe nytt. Å ha fokus på andre ting i livet enn bare resultater fra trening vil mest sannsynlig gi deg bedre livskvalitet og lykke.


Når du planlegger treningen din kan det være lurt å tenke på når du har tid til overs, og da benytte den tiden til trening. Prøv å ikke ha alt for lange økter i hverdagene, men når det tillater seg, og spar heller de lengre øktene til helgen når du har mer tid. 


Og husk, du kan alltid justere planen din. Noen dager vil du kanskje ha bedre tid og mer energi til overs enn andre, og visa versa. 


Kos deg med treningen og ha det gøy

Det viktigste av alt, er at du gjør ting som gir deg glede og som øker din livskvalitet. Både når det kommer til trening, men også alt annet i livet. 


Hvis familie og venner er viktig for deg, sett av god tid til det. Samme gjelder trening. Er trening det som gir deg lykke og overskudd, sett av god tid til det og. 


Prøv å ikke fokuser så mye på resultater, men heller reisen du har gått gjennom. 


Det å feile er menneskelig og en viktig del av livet. Prøv å se ting i den store sammenhengen og du vil kanskje se at et steg tilbake ikke er så ille som du kanskje føler det der og da. 


Ha det gøy og kos deg med prosessen. Resultatene og helsen vil følge etter. 


Tilbake
Eksperttips
 
Løp

Intervaller! Tips fra en løpetrener

 
Langrenn
Slik får du mest mulig ut av felleskiene dine
 
Langrenn
Velg riktig langrennski
 
Topptur
Slik fungerer skredsøkeren