Casall
Yoga

Casall

Yoga basics- så enkelt kan du gjøre yoga hjemme


Yoga kan virke skremmende og vanskelig dersom du er ny. Posisjoner og ulike begrep kan høres komplisert ut, spesielt når man ikke vet hvordan man uttaler dem. Likevel tror vi at de de fleste av oss er klar over de mange fordelene yoga fører med seg. Starter du dagen med disse øvelsene, som du enkelt kan gjøre hjemme, kan vi nesten garantere at du vil føle deg bedre i både kropp og sinn med en gang.


5 yogaøvelser du kan gjøre hjemme

1. Pust og slapp av

Hverdagen kan være stressende for mange, og da passer det fint å starte med en avslapnings- og pusteøvelse som gjør at du kommer i rett modus. Sett deg i lotusstilling med beina i kryss, lukk øynene og pust. Fokuser på pusten din og prøv å slappe av så mye som mulig. Gjør minst 5 "runder". 


2. Skulder twist

Hold samme lotusposisjon som i forrige øvelse. Så tar du hendene på skuldrene dine og passer på at armen er paralell med skulderen. Snu deg sakte, men sikkert mot begge sider. Pass på at du ikke snur magen og kjernemuskluturen, kun skuldrene. Pust gjennom hele øvelsen og hold på i minst 5 "pusterunder".


Fordeler ved denne øvelsen: åpner opp skuldre og øvre rygg


3. Upward facing dog

Legg deg på magen med føttene pekende bakover. Sett armene foran deg på lik linje med skuldrene. Dytt overkroppen din oppover mens du strekker ut armene og og strekk deg opp mot taket. Føles det komfortabelt kan du tilte hodet bak mens du ser opp i taket. Pust og gjør dette i minst 5 "pusterunder". 


Fordeler ved denne øvelsen: åpner opp brystet


4. Katt- ku 

Stell deg på alle fire, pass på at hendene dine er plassert rett under skuldrene og knærne rett under hoftene. Pust inn og la magen slippe ned mot gulvet. Blikket skal være festet mot taket. Dette er kuposisjonen. Pust ut og beveg deg i katteposisjonen. Trekk magen innover mot ryggraden og bøy ryggen opp mot taket. Pust inn mens du beveger deg inn i ku posisjonen og pust ut i katteposisjon. Repeter 5-20 ganger.


Fordeler ved denne øvelsen: Katt/ku-bevegelsen varmer opp kroppen din og strekker ut ryggen og nakken.


5. Duen

Du kan starte denne øvelsen i hund som ser ned (downward facing dog) og sett høyre bein til en «one legged dog». Trykk kneet opp mot brystet og press din høyre fot forsiktig mot venstre hofte. Bruk hendene til å plassere foten der det føles behagelig og hold venstre bein strakt bakover. Åpne opp brystet ditt og strekk armene dine forover. Hvis det føles greit, kan du fortsette å bøye deg slik at du kan hvile hodet på hendene dine. Pust dypt.


Fordeler ved denne øvelsen: en god strekkøvelse for setemuskultauren og hoftene. 

Tilbake
Eksperttips
 
Løp

5 tips til utendørs intervalltrening

 
Løp
8 nyttige tips for deg som vil begynne å løpe
 
Studio
Styrketrening du kan gjøre hjemme
 
Løp
Styrketrening for løpere
 
God smak, god energi